5-14. Laps. Mõttemustrite kujundamine

Ta on juba täitsa asjalik. Küsib üllatavaid ja keerulisi küsimusi. Avaldab arvamust sellest, mis ta teab ja aru saab. Ühel hetkel äkitselt on ta juba nii suur. Ei ole enam nunnu, kes kaissu poeb ja ise kallistada tahab. Tundub, nagu hakkaks ta meist eemalduma. Tundub, nagu oleks tal mujal toredam kui meiega. Hakkab tujusid näitama ja vastu vaidlema.

See on tõenäoliselt kõige kirevam ja keerulisem aeg lapse aju arengus. Teised inimesed lapse ümber hakkavad kujundama tema teadlikku mõtlemist. See, mida ja kuidas talle õpetatakse, hakkab ka üha rohkem meelde jääma. Hilisemas elus kõige uue õppimine käib kas lähtuvalt seostest ja õpetustest või siis hoopis täpselt vastupidi nendele. Sõltub, kui meeldivad või vastumeelsed kujundatud seosed ajus on.


Sõbrad võtavad üle lastevanemate rolli. Kas tahad seda?

Lapse arengu mõttes on see väga keeruline periood. Lasteaed, kool, uued sõbrad, kehalised muutused – see kõik on ajule keeruline. Enne aju kujunemisest ja kujundamisest sel perioodil kirjutan ülevaatlikult:

  • mida olulist võiks teada meie erinevate meelte kohta ja
  • mis roll on meie erinevatel mälu pikkustel.

Selles vanuses hakkab mälu juba päriselt mäletama. Teised õpetavad meid mõtlema ja seeläbi tekib tasapisi oskus ise seoseid luua. Kui kõik tundub juba laabuvat, algab puberteet. Selles peatükis on teemadeks:

  • mõtlemisoskuse kujundamine,
  • vanemate mõju meie kujunemisel,
  • tüdrukust naiseks ja poisist meheks,
  • puudulik keskendumisvõime,
  • kehalise arengu iseärasused,
  • muusika ja spordi mõju.

Sellest perioodist on meil isiklikke mälestusi juba väga palju. Minu näited on ainult selleks, et mõtleksid, millised lapsepõlve kogemused on sind mõjutanud.